Showing posts with label petua awet muda. Show all posts
Showing posts with label petua awet muda. Show all posts

Friday, October 11, 2013

Petua melembabkan kulit, mencerahkan dan mengurangkan kulit mengelupas

Assalamualaikum wbt..

Saya suka makan yogurt, kurma, madu dan oat. Yogurt,kurma, madu dan oat banyak khasiatnya untuk kulit. Selain sedap dimakan dan baik untuk kesihatan tubuh badan, manfaat ke empat2 bahan ini juga boleh digabungkan dan digunakan dari luar supaya kulit wajah sihat,tegang dan awet muda. Sapa2 yang tak suka makan yogurt pun blh mendapat manfaat daripada kebaikan bahan2 dalam yogurt ni dengan cara menjadikan kesemua bahan ini sebagai mask wajah. Nak tahu? Jom ikut saya:

1. Secamca besar plain yogurt (ko p beli je kt tecso atau giant). Biasanya yogurt ni diletakkan bersama2 dengan minuman probiotik yang lain seperti calciyum, 
Nutrigen, yakult, dll..

2. Secamca besar bijiran oat. Biasa kt rmh saya mmg ada oat ni terutama pd bulan puasa. Tk selera mkn nasi di awal pg, so blh minum campuran oat untuk mengeyangkan perut dengan lebih lama.

3. 3 atau 4 titis madu. Kalau sapa2 kulit dia berminyak, skip bahan ni yer...kot nanti lagi bertambah jerawatnya...

4. Sebiji besar kurma. Hiris dan cincang smpai halus. 

Caranya :

Campurkan kesemua bahan. Gaul sebati dan ukur kepekatannya. Ia tk blh terlalu cair sebab akan jatuh dari kulit muka dan tak boleh terlalu pekat sampai susah nk ditenyeh ke muka nanti.

Setelah bahan2 digaul sebati, sapukan bahan ke kulit wajah, pasangkan hirisan timun di kedua2 mata dan kemudian take a break for 10-15 mins. Jangan terlebih. Kang nanti jdi tempat semut berdansa berpesta ria dapat makanan free..hehe....

Stelah itu, cuci ramuan tadi dari wajah, pastikan semua bersih. Kemudiannya barulah bilaskan sekali lalu dengan air sejuk drpd peti ais. Cara ini, wajah lebih confident dan boleh nampak awet muda gitew...

Saya ni..wajah selalu update, tapi dek kesibukan keje2 kat ofis, penampilan selalu outdated. Huhu..baru2 ni husband saya tegur pasai handbag sy yng terkopek kulitnya. Punyala seboknya mengalahkan ahli dewan undangan negeri. Sampaikan beg sendiri pun tak termanage. Sy betul2 ngak perasan psl handbag sy tu. Daif benar kelihatannya, tapi saya sndri langsung tak perasan. Patutla ipad, hp dan purse blh kotoq, rupa2nys kulit handbag tu dh teruk mengelupas luar dalam, habih melekat pada makhluk2 lain yang ada menumpang kat dalam. Teringat saya pada pesanan Rasullah SAW. Kalau brkawan dengan penjual minyak wangi, bdn kita turut berbau wangi, dan kalau berkwn dengan penjual pelita, wajah turut terkena jelaga. People judges us based on who we are with, atau dengan sapa kita berkawan. Punyala hebat pengaruh kawan. So adik2..pls....org dh bg clue, even dah banyak clue diberi pasal hal ni. Watch out for who/what ur friends are. Okehhh.... Kalau dh terlibat dengan apa2 masalah, plsss jgn salahkn kwn2. Ni org dh nasihat berkaya2 mulut ni...kawan akan menentukan siapa kita dan ke mana langkah kita seterusnya. Biaqla org nk kata kita ni jahat ka apa, tapi jgn sekali2 berkawan dgn org yg kaki moto, kaki rempit, kaki tunggang, wuhuuu....dah tau depa buat kelaku tak baik, so tkyah la walauphn sekadar nk berkawan. P la cari kaki masjid, kaki baca quran, ulat buku...barulah kita akan improve....mak bapak pun yer....klau anak2 buat maslah, pastu cikgu panggil ke sekolah untuk sesi kaunseling bersama ibu bapa, pls la plsss..jgn hang dok p tunjuk anak org tu anak org ni yg menyebabkan anak hang jdi kelaku lagu tu..org dh pesan, pilih kawan yg baik..ank kita bukn tk tau pasal bende ni tapi nkkk juga berkawan dgn org tk senonoh, nakkk juga walau org dh kata satg hang pun jadi mcm depa...tapi nakkkk juga kan.....

Wei wei...dah berleter sampai ke mana la sy ni.. Biasa yer macam tu. One bullet shoot everything ahead. Senang lagu tu. Sekali harung ja kan...muahahaha...

So sebenarnya nak story pasai handbag noo...okeh..ginila rupenye handbag aku tuh. Malu nk tunjuk, tapi takpala....

Nampak dak..dh mengelupas kulitnya kat tepi2 zip tu..hihihi...

Itu belum cerita belah dalam lagi tu..hehe..takyahla yer...okeh..tunjuk isi perut dia pulak nooo..

Yang ini nak dibuang
Kunci lemari pun ada? Huhu..minyak angin punyala banyak. Mmg jenis hangin ko ni tak..hihi...lipstik, eyeliner, inai..haipp...semua siap sedia dalam beg. Even refill pen pun ada tu ha. Pen je tkder, hilang tah ke mana. Sapa2 yang ambik, sila angkat tangan yer....

Almathurat mesti nak kena letak dlm beg, kot tk smpat baca lps solat, blh gak baca dalam perjalanan pegi dan blik keje nanti. Ubat2 pun wajib kena ada. Ubat pening, ubat tidur...haipppp..ubat tdo? Huhu...ganti ubat stress, haku kan ada anxiety disorder, satg tengah bawak kete dia mai penyakit tu caner ek....jadi haruslah ada bende2 tu. Duit yang ikat tu sbb nk bg mira, dia nak tukar duit kecik dengan aku. Buku bank saja bawak buat berat beg. Ada ka patuttt....

Hokey hokey...ni mmg happy ending style punya story. Sbb story beg koyak aku ni berakhir semalam apabila encik suami berbesar hati menemaniku memilih handbag ganti. Hoho...bg yang ada anxiety seperti aku, ada org teman shopping pun kira dh seribu rahmat tak terhingga tu....bknnya aku ni blh p sendiri. Mau pengsan dengan umat manusia yg rmai kt shopping komplex tu nanti..

BEG BARU!!!...jenama sama jugak dgn beg lama tadi, polo...tapi yg ini polo benedetti, yg td tu polo assn..


Memang aku suka yang amat la dgn beg ni, design yg aku cari, warna yang wow!....hehe..suka suka suka sgt2....Harga? RM 65.95 after 70% diskaun. Tah betul idak diskaunnya tu, ke markup lelebih..yang pasti hatiku gumbira dgn beg inih...hehe..hilang sekejap anxiety bila nengokkannya....

Jom ubah gaya di fb saya, Maryam Khadeeja's Collection......mari mari mari....













Saturday, October 5, 2013

Petua Mengekalkan Kecantikan

Aku kerap mencari petua untuk bagaimana mengekalkan kecantikan yang ada pada setiap wanita, terutama sekali pada wanita-wanita yang mana usianya adalah antara 21-26/27 tahun. Padaku, pada usia ini, wanita akan mempunyai paras rupa paling cantik dalam hidupnya!

Kalau la boleh, aku nak sangat mengekalkan rupa paras aku semasa umurku 26 tahun - rupa paras yang paling aku suka sepanjang hidup ini adalah selepas setahun melahirkan danial, anak sulungku. Sehinggakan aku selalu berharap rupa aku akan kekal seperti itu sehingga umurku 40 tahun! Hehe..Punya tinggi menggunung impianku, huhu..mampukah direalisasikan?

Macam-macam aku cuba, macam-macam aku reka, tetapi ada beberapa cubaan aku yang berjaya antaranya :

1) Air sejuk
2) Facial workout / senaman wajah
3) Makanan

Petua Air Sejuk

Ramai celebriti yang amalkan petua membasuh wajah dengan air sejuk di waktu pagi. Macam-macam cara yang dipraktikkan bagi memastikan wajah dibelai dengan air sejuk. Bagi aku sendiri, cara yang aku buat adalah dengan memasukkan ais ketul ke dalam besen kecil. Then masukkan mineral water/air paip biasa ke dalam besen yang mengandungi ais tersebut. Biarkan seketika supaya air menjadi sejuk seperti ketulan ais, selepas itu basuh muka dengannya. Cara ini - selain lebih mudah berbanding sapukan ketulan ais yang dibungkus dengan kain kecil, ia juga dapat mengelakkan penggunaan ais yang berlebihan pada kulit wajah. Aku pernah juga cuba cara sapuan ais ke wajah dengan membungkus ketulan ais dalam kain, tapi tak lama aku bertahan dengan cara tu, sebab masa pagi adalah masa yang agak kritikal - Siapkan anak-anak, siapkan itu siapkan ini..so kalau ada cara yang lebih mudah, pasti aku akan ikut cara yang mudah - lebih mudah, maksudnya lebih menjimatkan masa!

Ais/air sejuk memang boleh "freezekan" kedut-kedut di wajah. Cubalah beberapa minggu, anda akan nampak perubahan pada struktur wajah anda. Wajah akan kelihatan lebih muda dan tegang!

Petua Senaman Wajah

Wuuuu...yang ini memang memerlukan semangat serta kesungguhan yang tinggi! Orang yang istiqamah sahaja mampu buat senaman wajah ni. Carilah kat youtube / google. Letakkan keyword facial workout/facelift without surgery/face exercise/face lifting exercise - pakcik google pasti dapat membantu anda! Aku ada beberapa koleksi facial workout yang tersimpan dlm external,harddisk ku. Namun, kalau nk betul2 cantik dan sihat dan awet muda, haruslah buat overall workout. Aerobik biasanya target keseluruhan bahagian bdn trmasuk wajah. Search je kt youtube, banyak sgt workout yg akan keluar, tapi mcm aku tekankan kt atas tu, aerobic is the best workout. Pd akulah...

Makanan

Makanan sunnah. Sgt2 disyorkan untuk kita terutama org Islam untuk mngmalkan makanan sunnah.,selain sgt baik untuk kesihatan, makanan ini juga sgt membantu mengekalkn kecantikan. Mudah saja nk cntik kan....antara makanan sunnah yang aku amalkan sekarang ini : 

1. Cuka kurma,
2. Cuka epal,
3. Madu lebah dn madu kelulut
4. Kurma
5. Minyak zaitun

Iklan sebentar...nak bergaya seperti saya, like my fb page Maryam Khadeeja's Collections

Penglaman aku, kurma sangat membantu dlm memperindahkan rupa paras..

3 petua mudah..tapi ingat, semua petua2 ni adalh petua semulajadi, SO......akan ambik masa sblm menampakkan hasilnya....Sabar dan tawakkal, insyaallah...






Friday, April 27, 2012

Pelembab Semulajadi

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera kepada semua.

Seperti yang kita semua sedia maklum, pelembab wajah sangat penting dalam penjagaan wajah seharian kita. Namun begitu, kepada beberapa individu, mendapatkan pelembab yang sesuai adalah sangat sukar. Seperti kes saya, dah berapa banyak krim pelembab saya beli dan cuba, namun tiada satupun yang rasanya sesuai dengan saya. Ada yang terlalu berminyak, terlalu kering, menyebabkan jerawat tumbuh dengan banyak dan pelbagai masalah lain, sehingga akhirnya saya rasa malas untuk mengenakan sebarang jenis pelembab.

Namun sejak akhir-akhir ini, saya telah berjaya menemui satu petua semulajadi yang menjadikan kobis serta madu asli sebagai ramuannya. Saya telah 2 hari menggunakan petua ini, dan insyaallah nampaknya petua pelembab wajah semulajadi ini berkesan terhadap kulit wajah saya.

Berikut adalah bahan-bahan dan cara-cara menggunakan pelembab semulajadi ini :

Bahan-bahan :

1) Kobis yang dikisar dengan pengisar dan ditapis serta diambil airnya sahaja
2) Madu lebah (jangan terlalu banyak kerana ia akan menyebabkan kulit wajah mengelupas jika anda mempunyai kulit sensitif seperti saya)

Selain enak banget dibuat goreng, kobis juga bagus untuk kecantikan kulit. ..Gambar ehsan SINI














Caranya :

Kobis yang telah dikisar dan diambil airnya tadi akan dicampur dengan madu lebah. Kacau sehingga sebati, kemudian basuh muka dengan ramuan ini. Biarkan ia kering diwajah selama lebih kurang 5-10 minit sebelum dicuci dengan air suam-suam kuku.

Cubalah, dan lihat keberkesanannya kepada diri anda pula. Kongsikan hasilnya di sini nanti ya!

Monday, February 15, 2010

Sehari Bersama 'Petua Saya'

Sehari Bersama Saya. Itu sebenarnya tajuk posting yang nak saya letakkan pada hari ini. Untuk posting ini, saya akan dedahkan semua amalan saya sehari-harian dalam usaha saya untuk kekal sihat, Insyaallah. Tujuan utama saya adalah untuk berkongsi amalan yang saya lakukan selama ini dalam proses menjaga kesihatan tubuh badan dan kulit. Saya takut kelihatan tua sebelum masanya.

Kita bermula di waktu pagi sampailah ke waktu malam :

6.15 pagi :

- Mula-mula saya akan susukan anak saya, Umar telebih dahulu. Ini untuk mengelak dia dari terjaga semasa saya melakukan senaman ringan selepas itu.
- Sebaik susukan Umar, saya tak terus bangun dari tempat tidur. Sebaliknya saya akan baca selawat 3 kali, hembus dan sedut hembusan tadi sambil usap wajah. Saya juga buat senaman ringan posisi duduk terlebih dahulu. Saya memilih untuk melakukan posisi yoga kerana ia lebih senyap.
- Selesai senaman yoga posisi duduk, saya akan bangun dari katil dan buat senaman yoga yang memerlukan saya berdiri. Anda juga boleh buat yoga ni.. Mudah sangat. Pergi la ke mana-mana kedai jual CD, mesti ada CD senaman yoga. Pilih senaman yang khas untuk 'beginner'
- Sebenarnya saya tak sempat nak buat semua posisi yoga yang diajar dalam CD tu. Kesuntukan masa. Tapi bagi saya, better late than never. Lebih baik buat skit dari tak buat langsung.
- Lebih kurang 10 minit gitu, selesai la senaman ringan saya. Saya kira senaman ni cukup 'ringan' sebab saya ambil masa terlalu singkat untuk selesaikannya. Apa nak buat, kene kejar masa. Heheh (Saya bercita2 untuk bangun seawal 5.30 pagi mulai bulan Mac ni untuk buat aerobic. CD dah beli)
- Selesai yoga, saya terus capai tuala, ambik ice cube dalam freezer dan terus ke bilik mandi. Apa nak dibuat dengan ice cube tu?? Ha. Inilah rahsianya. Ramai celebrity yang buat macam ni. Ice cube tu gunanya untuk diusap2kan ke kulit wajah. Tujuannya untuk menegangkan kulit wajah dan supaya mudah untuk letak mekap nanti.
-Lepas mandi terus solat, pakai baju keje dan mekap. Keje mekap ni jadi sangat mudah sekiranya sebelum mandi tadi kita dah segarkan kulit muka dengan ice cube tadi.

7.40 pagi :
- Sebelum bertolak keluar, saya akan makan madu Khaula 1 sudu kecil + HPA Stoma K + HPA Paramaria Plus + HPA Tuju Angin. Saya percaya dengan produk HPA ni. Kesannya pun memang memberangsangkan. Nak tau lebih lanjut, emel je saya.
- Kemudian hantar danial ke tadika dahulu, then terus pegi keje. Masa keje tu, keje sungguh2 supaya petang nanti rasa berbaloi datang keje. Baru hati rasa tenang. Bila hati rasa tenang badan pun sihat je....
-Lunch biasanya saya akan cari tempat makan yang ada ulam-ulaman. Selain memang sangat sedap untuk dimakan, ulam juga dapat membantu kita menjaga kesihatan dan mencantikkan struktur kulit. Tak caye, tanya aunty Sarimah.

5.30 ptg :
- Lepas punch out, terus ke kelas aerobic. Have fun selepas seharian penat bekerja. Dulu saya memilih untuk buat sauna sekali dalam masa sebulan. Tapi aerobic ni lagi best sebenarnya. Boleh berseronok2, hehe..4 kali buat aerobic, berat saya turun 3 kg.

7.00 ptg :
- Sebaik habih sesi aerobic, terus balik rumah. Mana taknya, si kecil pasti mengamuk kalau lewat skit. Sbb tu lepas ni saya ingat nk wat aerobic waktu awal pagi je, so petang blh balik awal. Paling tidak nnati, saya hanya akan hadir ke kelas aerobic sekali dalam seminggu. Bukan apa, menari beramai2 sebenarnya lagi syok.

9.00 mlm :

- Lepas solat isyak, baca quran, then ajar danial mengaji, kemudian gilir2 dengan husband untuk ajar danial siapkn keje sekolah.

10.00/11 mlm :
- Tidur....zzzzzzzz. Waktu tidur ni fleksibel, ikut Umar. Tapi paling lewat pun dalam pukul 10.30. Budak kecik ni nak kene ajar tidur awal, kalau tak dia pakai ikut dia je.....Susah mamanya nanti. Eh! Lupa lak. Sebelum tidur, makan madu Khaula lagi + HPA Paramaria Plus + HPA Herba Tuju Angin

Friday, March 2, 2007

Petua Awet Muda Untuk Wajah

Petua ini mungkin telah diingatkan kepada kita berulang-ulang kali oleh ibu atau nenek kita,namun pada agakan saya, tidak ramai yang menjadikannya satu amalan.

Meminum air suam setiap pagi selepas bangun daripada tidur merupakan amalan pengekalan kejelitaan yang paling mudah, tetapi paling mujarab. Di bawah adalah 'penambahan' kepada amalan meminum air suam yang mesti kita amalkan setiap pagi untuk kelihatan awet muda sepanjang usia kita. Bagi saya, biarlah usia kita tua, namun wajah kita tidak perlu menunjukkannya.

Letakkan jari telunjuk kedua-dua belah tangan di atas dagu. Kemudian pusing-pusingkan jari anda ke pipi, bawa ke hidung dan seterusnya ke bahagian dahi. Urutan ini perlu disusuli dengan meminum air suam selepasnya. Bagi umat Islam, berselawatlah 3 kali sebelum mengambil minuman ini. Perlu diingatkan untuk meminum air suam ini sebelum mengambil apa-apa sarapan.

Dalam pengamatan saya sendiri, amalan ini telah terbukti berkesan kerana semua 'wanita cantik' yang saya pernah kenal menurunkan petua ini kepada saya apabila saya bertanya 'rahsia' wajah mereka yang tegang dan sentiasa kelihatan ceria.

Parut Jerawat Jenis Hitam (PIH)

Siapa ada parut jerawat jenis hitam (PIH), kalau korang tak baca posting ini..korang akan menyesal dengan beribu-ribu lemon  penyesalan...ta...